Första garnfärgningen!

Alla bara färgar så vackra garner runt omkring mig att jag blir tokig! Har köpt hem garn och färg för ett tag sedan för att färga men det har liksom inte blivit av.. Men ikväll kl 21 fick jag ett idiotryck och drog fram grejer i hela köket. Jag är inte nöjd med mer än att jag nu fattar lite mer hur det funkar. Garnet och färgen tror jag inte matchar så bra så det får nog köpas in mer färg, annan färg och annat garn. Men det är så sjukt roligt att göra så jag har bestämt mig att jag ska bli proffs på detta nu =)

Garnet är 100% ljusgrå ull, tvåtrådigt. Ganska sticksigt men det blev betydligt bättre efter balsambadet. Det drog åt sig sjukt mycket färg så jag blev inte alls nöjd med nyanserna. Men som sagt, jag har lärt mig något till nästa gång. Och jag kommer nog att färga över härvorna en gång till, annars kommer de bara ligga i garderoben.
Jag färgade med kool-aid i fyra färger, lemon,cherry, strawberry och grape. Den lila färgen (grape) blev ändå bäst. 3 påsar använde jag till en härva på 100g och som sagt hade jag velat ha mer färg. Att garnet var ljusgrått från början hade säkert också sin del i det hela.

Den röda (strawberry och cherry) märkte jag inte så stor skillnad på i garnet. Den var svår att färga in och den härvan som blev helt röd slutade inte helt att färga av sig i vattnet.

Det gula (lemon) var mesig i färgen och blev inte alls bra på det ljusgrå garnet. 3 påsar på en liten del att ett nystan och ändå lyser det grå igenom! Den röda färgen på samma härva är cherry.

Mer bilder kommer imorn när irritationen lagt sig =)

Kommentera inlägget här :