Färga garn!

Jag har färgat garn en gång tidigare. 
Resultatet? eh.. sådär.. 
Inte så konstigt kanske med tanke på att jag gjorde lite "på känn" 
och sent på kvällen som en liten stressreaktion typ.. 
 
Denna gången ska det bli mycket bättre!
Idag var det dags kände jag. Behövde muntra upp mig själv lite eftersom jag
varit dålig hela morgonen.
Så här har jag gjort idag!
 
 
Detta är vad jag använt. Plastbunkar, en visp, plasthandskar, färg och garn.
Jag har testat att färga över ett garn som redan var färgat i turkos, 
jag ville ha nån mer färg på, och så färgade jag ett nytt vitt nysta som på bilden.
Merinogarn är det jag använt.
 
 
Jag började med att blötlägga garnet rejält i ca 30 min. Jag la ner garnet 
i vatten i en bunke och kramade garnet ordentligt så att så mycket luft som möjligt försvann.
 
 
Pulvret blandade jag upp i vatten och vispade runt tills det var ordentligt löst.
I den vita bunken hade jag 2 påsar grape och en påse lemonade. Hade nog bara behövt ha en grape
men eftersom jag skulle färga över redan färgat garn och inte testat det innan ville jag ha skarp färg.
Jag blandade annars ut 1 påse pulver i ca 8 dl vatten. 
Jag la i en del av garnet i färgen som ni ser här. Där fick det ligga och dra en stund.
minst 10 minuter. I den lila bunken har jag pink-lemonade och den 
färgen gick fint in i garnet och vattnet var nästan klart. Dom andra färgerna blev vattnet inte lika 
eller alls klart igen. 
Jag kramade garnet några omgångar så att färgen skulle komma till överallt.
 
 
Det redan turkosa garnet färgade jag bara i en färg på men det vita fick 3 färger.
Här ser ni att jag färgat rosa, lila och nu ligger den i ett turkost bad. 
Tänk på att ha ungefär samma vattentemperatur hela tiden. Garnet blir mer trassligt om ni 
byter temperatur på vattnet hela tiden. 
Krama också garnet försiktigt, trassla inte runt det. 
 
 
Här ligger nu det turkosa garnet som är färdigfärgat. 
Då lägger jag garnet i en ren bunke, häller på vatten och sätter in i micron.
Först gick den 3,5 min och sen 2 min till. Vet inte varför det blev de tiderna, det bara blev så =)
 
Nu sitter jag och väntar på att garnet ska svalna efter det varit i micron och sen ska det sköljas 
och hängas upp på tork ! 
Spännande att se hur resultatet blir! 

Kommentera inlägget här :