Mönster till en hjärtesjal

Okey, här kommer ett snabbbinlägg med mönstret.
 
Grunden är spindelsjalen som jag antar att alla känner igen och har sett vid detta laget =)
Om ni behöver hjälp med den delen av mönstret har Kungen & Majkis en jättebra tutorial.
Texten mellan *-* är texten till hjärtanen.
 
Gör 12 lm.
En stolpe i var och en av de 4 första maskorna.
Gör 2 lm och sedan en trippelstolpe som fästs i den första lm.
VÄND
 
Gör 8lm.
4 stolpar i första mellanrummet.
2 lm. 4 stolpar i andra mellanrummet.
2lm och en trippelstolpe.
VÄND
 
Gör 8lm.
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm och en trippelstolpe.
VÄND
 
Gör 8lm.
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm och en trippelstolpe.
VÄND
 
 
Gör 8lm.
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
* gör 4lm, 4 lm till som sedan görs till en ring med en sm, gör 4 lm till*
Hoppa över ett mellanrum och gör i nästa
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm och en trippelstolpe.
VÄND
 
Gör 8lm.
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
* gör 5lm. 3stolpar i den lilla ringen. 5lm.*
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm och en trippelstolpe.
VÄND
 
Gör 8lm.
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
* gör 7lm. 2 stolpar i första maskan, 1 stolpe i nästa, 2 stolpar i sista maskan (=5stolpar). 7lm.*
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm och en trippelstolpe.
VÄND
 
Gör 8lm.
4 stolpar i mellanrummmet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
* gör 9lm. 2 stolpar i första maskan, 1 stolpe i 3 maskor, 2 stolpar i sista maskan (=7stolpar). 9lm.*
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm och en trippelstolpe.
VÄND
 
Gör 8lm.
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
* gör 11lm. 2 stolpar i första maskan, 1 stolpe i 5 maskor, 2 stolpar i sista maskan (=9stolpar). 11lm.*
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm och en trippelstolpe.
VÄND
 
Gör 8lm.
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
* gör 13lm. 2 stolpar i första maskan, 1 stolpe i 7 maskor, 2 stolpar i sista maskan (=11stolpar). 13lm.*
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm och en trippelstolpe.
VÄND
 
Gör 8lm.
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar på lm-kedjan.
*11lm. 1fm i var maska (=11fm). 11lm. *
4 stolpar på lm-kedjan.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm och en trippelstolpe.
VÄND
 
Gör 8lm.
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet
2lm. 4 stolpar på lm-kedjan.
*9lm. minska de första 2 maskorna till 1fm. 1fm i var maska,
minska de två sista maskorna till en maska (=9fm). 9lm. *
4 stolpar på lm-kedjan.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm och en trippelstolpe.
VÄND
 
Gör 8lm.
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
* gör 4lm, 4 lm till som sedan görs till en ring med en sm, gör 4 lm till*
Hoppa över ett mellanrum och gör i nästa
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar på lm-kedjan.
* 7lm. 1fm i första maskan.
7 stolpar i 3e maskan, fäst med sm i 5e maskan. 7 stolpar i 7e maskan, 1 fm i sista (9e) maskan. 7lm. *
4 stolpar på lm-kedjan.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
* gör 4lm, 4 lm till som sedan görs till en ring med en sm, gör 4 lm till*
Hoppa över ett mellanrum och gör i nästa
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm och en trippelstolpe.
VÄND
 
Gör 8lm.
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
*5lm. 3 stolpar i den lilla ringen. 5lm.*
4 stolpar  mellanrummet.
2lm. 4 stolpar på lm-kedjan.
* 5lm. 7 fm, 1 sm, 7fm. 5lm.*
4 stolpar på lm-kedjan.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
*5lm. 3 stolpar i den lilla ringen. 5lm.*
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm och en trippelstolpe.
VÄND
 
Gör 8lm.
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
*7lm. 2 stolpar i första maskan, 1 stolpe i en maska, 2 stolpar i sista maskan (=5stolpar). 7lm.*
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar på lm-kedjan.
*12lm.*
4 stolpar på lm-kedjan.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
*7lm. 2 stolpar i första maskan, 1 stolpe i en maska, 2 stolpar i sista maskan (=5stolpar). 7lm.*
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm och en trippelstolpe.
VÄND
 
Gör 8lm.
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
*9lm. 2 stolpar i första maskan, 1 stolpe i 3 maskor, 2 stolpar i sista maskan (=7stolpar). 9lm.*
4 stolpar i mellanrummet.
2 lm. 4 stolpar på lm-kedjan. 2lm. 4 stolpar på samma lm-kedja.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
*9lm. 2 stolpar i första maskan, 1 stolpe i 3 maskor, 2 stolpar i sista maskan (=7stolpar). 9lm.*
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm och en trippelstolpe.
VÄND
 
 
Arbeta er fram till fler hjärtan vid varje gång det blir 4 stolpgrupper börjar ni på en ny.
 
Hoppas ni förstår min förklaring, jag har aldrig gjort vid ett mönster innan.
Lämna gärna en kommentar om vad ni tycker om mönstret!
 
Tillägg 130717:
Testade en ny idé uppe vid bågarna på hjärtat idag. 
 
 
 Istället för att virka 12 lm rakt över bågarna virkade jag 9 lm, fäste med sm mellan bågarna, virkade sedan sm i 3 lm uppåt igen och sen 6 lm som avslutades med 4 stolpar på lm-kedjan. 

Kommentarer :

#1: vonna J

Tack för ett fint mönster. Vilken fin Blogg du har! Alltid kul med nya Bloggar.
Ha en fortsatt fin vecka.
// vonna

skriven
#2: Madeleine

Roligt att hitta hit, och att du hittat till mig! ^.^
Vilken fin sjal! Jag som precis fått dille på sjalar, tittar knappt på annat :D

skriven
#3: Anne-Chatrin Emanuelsson

hej vilken fin sjal du gör jag skulle vill ha möster till den om jag får , så skulle det var roligt tack för hand mvh Anne-chatrin

Svar: Hej och tack! Det är bara att ta mönstret från bloggen. Jag har inte det nedskrivet någon annanstans. Lycka till!
Rebecca

skriven
#4: Birgitta Dahl

Hej och tack för det fina och lättbegripliga mönstret. Det är 18 år sedan jag virkade och då blev det en dopklänning, och en förstörd arm :) Nu har jag börjat så smått igen och ser fram mot att virka denna sjal. Än en gång tack

skriven
#5: Gunilla

Ååå så fin!!!! Den måste jag göra. Tack för mönstret.

skriven
#6: Emma Fransson

Stämmer detta:

Gör 8lm.
4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar på lm-kedjan.
*9lm. minska de första 2 maskorna till 1fm. 1fm i var maska,
minska de två sista maskorna till en maska (=9fm). 9lm. *
4 stolpar på lm-kedjan.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm. 4 stolpar i mellanrummet.
2lm och en trippelstolpe.
VÄND

Tycker de fattas nån rad i början med 2 lm o 4 stolpar. Hoppas du fattar.
MVH Emma

Svar: Hej Emma! Det stämmer helt att det fattas en stolpgrupp på var sida om hjärtat. Tack för att du upptäckte det och hörde av dig!
Rebecca

skriven
#7: Britt-Marie

Hej!
Tack för mönstret på den fina sjalen. Vilket garn och storlek på virknål har du använt?

Svar: jag har använt ett bomullsgarn eller mercan. virknål nummer 3mm. Men du kan ju göra i vilket garn som helst och anpassa virknålen efter det. Lycka till!
Rebecca

skriven
#8: Kristin

Tack för mönstret!
Hur blev din när den var klar? Ska man ha nån udd runt och hur många hjärtan är lagom? Önskar se bild!

Virkar för fullt och vill ha den klar nu!!


Svar: Hej Kristin! Jag har gjort en kant runt om med stolpar. Det gör man ju som man vill. Det finns en fin bild från min LYS i bloggen. Hon har virkat fm runt om och sedan gjort fina tofsar till. Mitt garn tog slut innan sjalen blev klar, för jag testvirkade den i restgarn.Sen har jag bara inte fått mig för att göra en till =) Sjalen kan du göra hur stor du vill, allt från 3 hjärtan på rad om det är till ett barn eller 5-9 hjärtan på rad till vuxen. Du får känna efter vad som blir bäst för dig.
Hoppas du blir nöjd med din sjal!
Rebecca

skriven
#9: Soili

Jättesnällt av dej att lägga ut mönstret,den sjalen ska göras var så säker....Hälsningar Soili

Svar: Va roligt att du gillar mönstret!! Tack för kommentaren!
Rebecca

skriven
#10: Suuz

Hej!

Håller på med sjalen och såg ditt tillägg i slutet. Blev det finare med 9lm,fäst med smygmaska, 3 sm, 6 lm istället för bara de 12 lm?

Tack för mönstret förresten!!!

/Suuz

Svar: Varsogod, kul att du gör sjalen! Jag tycker att det blev bättre. Du ser bilderna va? isf kan du titta på skillnaden där.
Lycka till!
Rebecca

skriven
#11: lisa

Tusen tack för att du delar med dig av mönstret!! Jag ska sätta igång redan imorgon :)

skriven
#12: Suuz

Nu ser jag bilderna :). Jag är nästan färdig med min sjal, jag körde efter det nya. Tycker det ser fint ut!


/Suuz

skriven
#13: Eva

Hej! Så fin sjal!!! Hur mycket garn kan man beräkna till den om det är till barn resp. vuxen? På ett ungefär!

Mvh Eva

Svar: Hej Eva! Va svår fråga =) Jag har bara gjort två sjalar. Det beror ju på hur stor du gör den och vilket garn och nål du använder såklart, men ca 150-200g garn skulle jag gissa på om du ska göra till en vuxen, kanske 100g till ett barn. Lycka till!
Rebecca

skriven
#14: Sofia

Hej, ditt eget tillägg på slutet är ur-snyggt!
Tycker även garnet du använt är riktigt fint, minns du vad det heter?

Svar: Hej Sofia!Tack, jag tycker själv att det blev en förbättring i mönstret. Det melerade garnet är ett akryl garn från Cewec som heter Merino soft.
Det finns ett inlägg om den sjalen på bloggen om du vill se det närmare.
Ha det gott!
Rebecca

skriven
#15: Ulrika

Underbar sjal!
Ska sätta igång att göra en sådan.
Tack för att du delar med dig av mönstret.
/Ulrika

skriven
#16: Marina

Hej
Tack för att du lagt ut mönstret i din blogg. Och att du har gjort det lättförståeligt med bilder och bra text.
Jag har virkat sjalen och blev jättenöjd

skriven
#17: Elizabeth

Perfekt precis vad jag letat efter!

skriven
#18: krisse

Fint önskar jag kunde läsa mönstret och virka efter det men de kan man ju inte :-( Allt jag gjort gör jag på frihand

skriven
#19: Helen

Tack jättemycket för mönstret :) Har nyligen virkat en spindelsjal och hade tänkt göra en till i andra färger men så fick jag syn på det här, så det fick bli en hjärta sjal istället :D


Svar: Va roligt att du gillar sjalen! Det är alltid kul att höra att den fortfarande görs. Tack för kommentaren och lycka till med sjalen =)
Rebecca

skriven
#20: Anna

Åh vad fint! Jag älskar spindelsjalen och tänkte göra en i present till en kompis, men spindlar känns inte rätt till henne. Det här är ju en fantastisk sjal! Tack för att du delar med dig av den.

Svar: Ja visst känns det roligare att göra hjärtan än spindlar 😃
Rebecca

skriven
#21: Pamela

Hej!
Tack för ditt mönster! Jag gör nu denna sjalen (första sjalen jag gör överhuvudtaget) Väldigt lättbegripligt skrivet. Tack än en gång:-)

Svar: Va roligt att du gillar mönstret och tyckte det var lätt att förstå! 😃
Rebecca

skriven
#22: Eva

Tack Tack letade å hittade så mönstret hos dej på din fina blogg, evigt tacksam. många kramar

Svar: Varsågod 😃 Hoppas det går bra att virka sjalen! Kram!
Rebecca

skriven
#23: lisa engström

Tack för ett jätteroligt mönster. Jag har gjort en till min syster som älskar dovgrågrönt, jag hade ett tvåtrådigt garn och jag avslutade med en rad fasta maskor i rött. Sjalen blev jättefin . Tack för ett bra roligt mönster.

Svar: Varsågod roligt att du gillar de! Färgerna låter ju jättefina ihop!
Rebecca

skriven
#24: Johanna

Ska testa denna till mig själv och lovat en kompis att göra en. Kanske till min syster också. :-)

Svar: Va roligt! Lycka till!
Rebecca

skriven
#25: Yvonne

Har virkat en i vitt lika som din men virkat en kant med Kartopu Fancy pälsgarn. Det blev superläckert. Tack för en bra. Beskrivning.
Yvonne

Svar: Ja de kan jag tro! Va roligt att du gillar mönstret, tack!
Rebecca

skriven
#26: virkalen anna

hej,, jag har börjat virka din sjal och den är inte så svår som man skulle kunna tro.... men roligt är det... jag skriver av mönstret men ändrar så att beskrivningen passar mig... ler... ingen kopiering utan för att göra det lättare för mig själv.... iofs så får jag chansen att lära mig att förstå mönster på ett annat sätt... kram till dig från mig..

Svar: Va roligt att du inte tyckte den var så svår, ibland ska man bara våga börja. Det är bara hjärtat som är mitt mönster, resten kommer från spindelsjalen. Klart du får ändra så det passar dig men det är snällt om du säger var "orginalet" är tagit ifrån. Lycka till och kram tillbaka!
Rebecca

skriven
#27: Marianne

Vilken fin sjal, den vill jag göra!
Vad menar du med trippelstolpe?
När jag läst mönstret så undrar jag om det är 3lm.

Svar: Tack! Trippelstolpe är som dubbelstolpe fast du lägger tre varv runt virknålen och drar garnet igenom 3 gånger. Annars kanske du kan söka på youtube så får du säkert upp en film som visar hur man gör. Lycka till!!!
Rebecca

skriven
#28: inez

Snygg själ! Christina

Svar: Tack!
Rebecca

skriven
#29: Miriam

Tack för mönstret! Den här ska jag göra med garnet jag fick hem idag. Du kan hitta det jag gör på instagram, @meramiriam heter jag där. Än en gång tack!!!

skriven
#30: Anonym

Hej!
Jag får inte riktigt till det när man ska virka dom där 9 smygmaskorna ist för 12 luftmaskor.. Jag förstår helt enkelt inte hur man ska göra, haha! Tacksam för en lite mer ingående beskrivning på just den delen, har provat mig fram flera gånger men får helt enkelt inte till det... :)
Tack på förhand och tack för ett fantastiskt mönster :)
Kram Amanda

skriven
#31: Anonym

Tack för mönstret, var en bra beskrivning tycker jag!

Svar: Tack!
Rebecca

skriven

Kommentera inlägget här :